Quantcast

CBS (Finally) Suspends Lara Logan for False Benghazi Report | The Nation

  •  
Greg Mitchell

Greg Mitchell

Media, politics and culture.

CBS (Finally) Suspends Lara Logan for False Benghazi Report

Lara Logan

Lara Logan apologizes for the faulty 60 Minutes report on the Benghazi incident. (Courtesy of CBS.)

Finally, this afternoon, CBS suspended Lara Logan and producer Max McClellan after the network’s internal probe found serious problems in their 60 Minutes Benghazi report.

The report hit Logan for not knowing, or knowing and not caring, about key source Dylan Davies telling a different story to his employer and FBI; for not really substantiating her claims that Al Qaeda led the assault; and for her now-famous October 2012 speech that suggested she was far from objective on this issue.

Her boss, Jeffrey Fager, now says he needs to “make adjustments” at the show. But he did not say how long the pair would be suspended.

This added injury to insult as Logan had just been disinvited to host the Committee to Protect Journalists dinner tonight.

Summary of the findings by CBS’s Al Ortiz, courtesy of The Huffington Post, does not add much that we don’t already know, but perhaps those details exist in the full report. And many questions remain. Ace blogger “Digby” hits the mere “slap on the wrist” and points to other examples of Logan’s reporting-with-an-agenda.  UPDATE Wednesday:  Nancy Youssef, the McClatchy reporter who probed the Benghazi segment two weeks ago and found several key factual issues, now IDs many shortcomings in new CBS review.

Ortiz:

• From the start, Lara Logan and her producing team were looking for a different angle to the story of the Benghazi attack. They believed they found it in the story of Dylan Davies, written under the pseudonym, “Morgan Jones.” It purported to be the first western eyewitness account of the attack. But Logan’s report went to air without “60 Minutes” knowing what Davies had told the F.B.I. and the State Department about his own activities and location on the night of the attack.

• The fact that the F.B.I. and the State Department had information that differed from the account Davies gave to “60 Minutes” was knowable before the piece aired. But the wider reporting resources of CBS News were not employed in an effort to confirm his account. It’s possible that reporters and producers with better access to inside F.B.I. sources could have found out that Davies had given varying and conflicting accounts of his story.

• Members of the “60 Minutes” reporting team conducted interviews with Davies and other individuals in his book, including the doctor who received and treated Ambassador Stevens at the Benghazi hospital. They went to Davies’ employer Blue Mountain, the State Department, the F.B.I. (which had interviewed Davies), and other government agencies to ask about their investigations into the attack. Logan and producer Max McClellan told me they found no reason to doubt Davies’ account and found no holes in his story. But the team did not sufficiently vet Davies’ account of his own actions and whereabouts that night

• Davies told “60 Minutes” that he had lied to his own employer that night about his location, telling Blue Mountain that he was staying at his villa, as his superior ordered him to do, but telling “60 Minutes” that he then defied that order and went to the compound. This crucial point—his admission that he had not told his employer the truth about his own actions—should have been a red flag in the editorial vetting process.

• After the story aired, The Washington Post reported the existence of a so-called “incident report” that had been prepared by Davies for Blue Mountain in which he reportedly said he spent most of the night at his villa, and had not gone to the hospital or the mission compound. Reached by phone, Davies told the “60 Minutes” team that he had not written the incident report, disavowed any knowledge of it, and insisted that the account he gave “60 Minutes” was word for word what he had told the F.B.I. Based on that information and the strong conviction expressed by the team about their story, Jeff Fager defended the story and the reporting to the press.

• On November 7, The New York Times informed Fager that the F.B.I.’s version of Davies’ story differed from what he had told “60 Minutes.” Within hours, CBS News was able to confirm that in the F.B.I.’s account of their interview, Davies was not at the hospital or the mission compound the night of the attack. “60 Minutes” announced that a correction would be made, that the broadcast had been misled, and that it was a mistake to include Davies in the story. Later a State Department source also told CBS News that Davies had stayed at his villa that night and had not witnessed the attack.

• Questions have been raised about the recent pictures from the compound which were displayed at the end of the report, including a picture of Ambassador Stevens’s schedule for the day after the attack. Video taken by the producer-cameraman whom the “60 Minutes” team sent to the Benghazi compound last month clearly shows that the pictures of the Technical Operations Center were authentic, including the picture of the schedule in the debris.

Please support our journalism. Get a digital subscription for just $9.50!

• Questions have also been raised about the role of Al Qaeda in the attack since Logan declared in the report that Al Qaeda fighters had carried it out. Al Qaeda’s role is the subject of much disagreement and debate. While Logan had multiple sources and good reasons to have confidence in them, her assertions that Al Qaeda carried out the attack and controlled the hospital were not adequately attributed in her report.

• In October of 2012, one month before starting work on the Benghazi story, Logan made a speech in which she took a strong public position arguing that the US Government was misrepresenting the threat from Al Qaeda, and urging actions that the US should take in response to the Benghazi attack. From a CBS News Standards perspective, there is a conflict in taking a public position on the government’s handling of Benghazi and Al Qaeda, while continuing to report on the story.

• The book, written by Davies and a co-author, was published by Threshold Editions, an imprint of Simon & Schuster, part of the CBS Corporation. “60 Minutes” erred in not disclosing that connection in the segment.

Greg Mitchell points to additional issues with the Benghazi report.

Before commenting, please read our Community Guidelines.